Rukan kehitysvaiheet on nimetty osuvasti Ruka 1.0, Ruka 2.0 ja Ruka 3.0.
Ruka 1.0:n aikaan vuonna 1972 Rukalla oli 3 hissiä, joiden kapasiteetti oli 2600 henkilöä tunnissa ja yöpymisiä rekisteröitiin 100 000. Määrä oli tuolloin huomattava.
Vuosituhannen vaihteessa Ruka 2.0 –kehitysvaiheen aikana tunturissa oli 22 hissiä, josta 3 tuolihissiä. Kapasiteetti oli 21 000 henkilöä tunnissa ja yöpyjien määrä oli noussut jo 255 tuhanteen.

Nyt Ruka 3.0 –vaiheen aikana keskuksessa on 26 hissiä, joista 3 on nopeaa Express-hissiä ja yksi on gondoli. Hissijärjestelmä pystyy kuljettamaan 30 000 henkeä tunnissa ja yöpymisiä oli viime kaudella jo huimat 600 000.
5.10. alkaneella kaudella Rukan saa Suomen kattavimman Express-hissien verkoston. Tunturin yli kulkeva Village-2-Valley maisemagondoli yhdistää kehittyvän Ruka Valleyn alueen saumattomasti nykyisen kävelykylän palveluihin. Eturinteille nousee tuliterä VillageExpress-tuolihissi sekä kokonaan uusi rinne.
Palveluja myös muille kuin laskijoille
Uudessa Village-2-Valley gondolihississä ja VillageExpress-tuolihississä voivat matkustaa myös kaikkina vuodenaikoina jalankulkijat ja kesällä hissit palvelevat myös pyöräilijöitä.
Suomen nopein hissi jopa 6,6 m/s nopeudella
Yhteen gondoliin mahtuu 8 matkustajaa, ja yhteensä hissilinjalla kulkee 12 gondolia. Uusi Village-2-Valley maisemagondoli tulee korvaamaan Kuru-tuolihissin ja kulkemaan Saaruan huipun kautta tunturin itäpuolelle. Kyytiin voi nousta ja poistua kaikilla kolmella asemalla: Rukan kylässä Pisteen vieressä, Saaruan huipulla sekä uuden Ruka Valleyn alueen ytimessä, Ravintola Ski Bistron vieressä.

Uusi hissi tuo mukanaan myös eturinteiden uudistuksia
FIS-rinteen ja Eturinne 1:n väliin rakennetaan uusi rinne, joka toimii helppona siirtymärinteenä. Eturinne 1:n profiili tulee muuttumaan, kun rinteen loppuosaa tasoitetaan ja levennetään noin 35-40 metrin leveyteen. Talvijärven rinteeseen siirtyminen Eturinne 1:stä tulee olemaan entistä sujuvampaa, sillä rinnettä levennetään louhimalla FIS-rinteen alaosan viereistä kalliota. Myös Eturinne 1:n valaistukseen sekä lumetuskalustoon tehdään parannuksia.
Teksti ANTTI ZETTERBERG Kuvat RUKA