Home » Edge Evästyksiä: Hyvä paha liha (Edge 2/16)
Lifestyle

Edge Evästyksiä: Hyvä paha liha (Edge 2/16)

Grillikausi lähestyy ja ensimmäiset pihvit saattavat käristyä jo pääsiäisenä, jos aurinko hellii pyhien aikana. Mutta mitä grilliinsä uskaltaa laittaa, kun perinteiset herkut – pihvit ja makkarat – on tuomittu vaarallisiksi ja joiden syömistä tulisi välttää. Onko pihvi – tai makkara – hyvä vai paha?

Teksti TARJA SANDELL   Kuvat SHUTTERSTOCK

Hyvä liha

Aloitetaan ensin hyvistä puolista. Liha on erinomainen proteiinin lähde, sillä se sisältää kaikkia elimistölle välttämättömiä aminohappoja. Proteiini on tunnetusti myös painonhallitsijan kaveri, sillä se ylläpitää hyvin kylläisyyttä ja siten hillitsee nälkää, minkä vuoksi liha sopii hyvin laihduttajan ruokavalioon.

Proteiinin lisäksi lihasta saa monia tärkeitä kivennäisaineita, kuten rautaa, magnesiumia ja sinkkiä. Lihassa rauta on sellaisessa muodossa, että elimistö pystyy käyttämään sitä hyväksi paremmin kuin kasviksissa ja viljoissa olevan raudan. Liha on myös sen sisältämän raudan vuoksi erittäin tärkeää varsinkin naisille.

Liha on erinomainen B-vitamiinien lähde. Lihassa on hermoston toiminnalle tärkeää B12– vitamiinia, jota ei kasvikunnan tuotteissa ole meille käytettävässä muodossa. Tämän vuoksi nimenomaan kasvissyöjien tulisi käyttää B12– vitamiinilisää.

Entäs se makkara ? No – makkara nyt on vain hyvää ja helppoa, jopa maukastakin.

Paha liha

Punainen liha ja makkarat sisältävät kohtalaisen runsaasti rasvaa. Naudanlihassa noin puolet on ns. kovaa eli tyydyttynyttä kun taas vaaleissa lihoissa – broilerin-, kalkkunan- ja jopa sianlihassa – on suhteessa enemmän pehmeää eli tyydyttymätöntä rasvaa.

Vaikka punaisen lihan ja lihavalmisteiden käytöllä ei katsota olevan suoraa yhteyttä sydän- ja verisuonisairauksien syntyyn, kovan rasvan tiedetään altistavan niiden kehittymiseen. Väestötutkimuksissa on todettu, että runsaasti punaista lihaa ja lihavalmisteita käyttävillä on muita enemmän juuri sydän – ja verisuonisairauksia, mutta myös lihavuutta ja kakkostyypin diabetesta.

Maailman terveysjärjestö WHO lisäsi prosessoidun lihan, siis makkarat, pekonit ja leikkeleet syksyllä 2015 syöpää aiheuttavien aineiden listalle. Toki tupakka on edelleen haitallisempaa kuin makkara, mutta on vahvaa näyttöä siitä, että runsaasti lihavalmisteita käyttävillä on enemmän suolistosyöpiä.

Lihantuotannossa syntyy suuria päästöjä, minkä vuoksi terveysnäkökulmien lisäksi punaisen lihan kulutuksen rajoittaminen on myös ympäristön kannalta suositeltavaa.

Makkarat
Maailman terveysjärjestö WHO lisäsi prosessoidun lihan, kuten makkarat syksyllä 2015 syöpää aiheuttavien aineiden listalle.

Kumpi voittaa – hyvä vai paha ?

Tässä kisassa ei voittajaa varsinaisesti ole. Päivittäin tehtävät valinnat ruoka-aineista ja niiden määrästä ratkaisevat, muodostuuko ruokavaliosta terveellinen vai ei. Jos ruokavalio on monipuolinen sisältäen vähärasvaisen lihan ja lihavalmisteiden lisäksi myös siipikarjaa, kalaa, kasviksia, täysjyväviljaa ja vähärasvaisia maitotuotteita, ollaan oikealla tiellä. Ruoan terveellisyys muodostuu kokonaisuudesta – ei yksittäisistä ruokavalinnoista.

SUOSITUS!

Punaisen lihan määräksi viikossa suositellaan enintään 500 grammaa (raakana 750 grammaa). Tämä tarkoittaa jopa kolme liha-ateriaa, mutta vain seitsemän viipaletta täyslihaleikkelettä.

(Julkaistu Edge 2/16)

Kommentit

kommenttia