Teksti ANTTI ZETTERBERG
Kuvat LONGINES
Sveitsiläinen kellomerkki Longines on ollut mukana alppihiihdossa jo yli 80 vuotta. Chamonixista alppihiihdon alkuajoilta vuonna 1933 alkanut yhteistyö on hieno esimerkki pitkäjänteisyydestä ja siitä mitä etuja pitkäaikaisella kumppanuussuhteella saadaan aikaan.
Longinesin ja alppihiihdon yhteistyö ei ole sattumaa. Kummankin osapuolen tekemisessä korostuvat äärimmäinen tarkkuus, tinkimättömyys ja sitkeys. Kun alppihiihdon huipulla kisalaskusta puristetaan viimeisiä sekunnin sadasosia pois, on tarkalla ajanotolla olennainen rooli kun laskijoita laitetaan paremmuusjärjestykseen.
Syöksylaskussa kilpailijan vauhti on helposti yli 100 km/h. Hän on valmistautunut kisaan huolellisesti ja kaikki osa-alueet on pyritty hiomaan huippuunsa. Kilpailija vilahtaa silmänräpäyksessä mittauspisteen ohi ja Longinesin järjestelmä tallentaa ajan jopa sekunnin tuhannesosan tarkkuudella, yli 600 FIS:n virallisen kilpailun kokemuksella.

Ilman ajanottoa ei ole kilpailua
Niin alppihiihdossa kuin monessa muussakin aikaa vastaan tapahtuvassa kilpailumuodossa reilua kilpailua ei saa aikaan ilman kunnollista ajanottoa. Longines onkin hyödyntänyt alppihiihtoa omassa tuotekehityksessään.Pääjohtaja Walter von Känel kertoo, että he ovat vuosien aikana kehittäneet lukuisia innovaatioita, joiden kehittämisen tarpeet ovat syntyneet alppihiihdosta.
“Esimerkiksi jo vuonna 1945 esittelimme fotoelektrisen mittaussäteen, jonka avulla saimme aivan uutta tarkkuutta ajanottoon ja vuonna 1962 toimme kilpailuihin itsevalaisevan tulostaulun”, von Känel mainitsee.
Hän kertoo, että Longines mittasi aikaa tuhannesosan tarkkuudella vuonna 1964, mikä ei tuohon aikaan ollut mitenkään yleistä muissa vauhtilajeissa. TV:n aikakaudella Longines on ollut mukana kehittämässä tv-tekniikkaan sekä tiedonsiirtoon liittyviä innovaatioita, joiden avulla tv-lähetyksistä on saatu entistä informaatiopitoisempia ja samalla viihdyttävämpiä. “Digitaalinen tekniikka ja tv-lähetysten siirtyminen verkkoon avaa hurjasti uusia mahdollisuuksia viihteellisen kokemuksen tuottamiseksi katsojille ja tässä kehityksessä olemme tiiviisti mukana”, von Känel korostaa.

FIS:llä tiukka vaatimustaso
Walter von Känel mainitsee, että FIS:n tiukka vaatimustaso on Longinesille mieleen. “Tänä päivänä miesten syöksyssä vaaditaan viisi väliaikaa ja kaksi nopeusmittausta sekä luonnollisesti loppuaika. Laji kehittyy huomattavasti kun vaatimustaso on riittävän korkea”, hän korostaa.

“Haluamme myös itse varmistua tulevien alppitähtien valmiudesta laskea aikaa vastaan ja siksi järjestämme oman Longines Future Ski Champions –kilpailun kerran vuodessa, jonne kutsumme 14 alle 13-vuotiasta tulevaisuuden lupausta”, von Känel kertoo. Longines Future Ski Champions –kilpailuissa kaikki järjestelyt ovat kuten maailmancupissa, aina rinnettä myöten.

Longinesilla on myös oma Rising Ski Star –palkinto, joka myönnetään parhaalle alle 21-vuotiaalle nais- ja alle 23-vuotiaalle mieslaskijalle. Viime kaudella palkinnon saivat Mikaela Shiffrin ja Henrik Kristoffersen.
Longines ja alppihiihto jakavat samat arvot
Alppihiihtoon liitetään sellaisia attribuutteja kuten eleganssi, perinteet ja urheiluhenki. Samat attribuutit pätevät myös Longinesiin. Walter von Känel kertoo, että juuri siksi he hyödyntävät alppihiihtoa ja siihen liittyvää maailmaa vahvasti omassa markkinoinnissaan. “Voisin jopa sanoa, että alppihiihto on osa dna:tamme”, hän naurahtaa.

Urheilijatasolla Longines tekee tiivistä yhteistyötä Aksel Lund Svindalin ja Mikaela Shiffrinin kanssa. “He toimivat brändilähettiläinämme, käytämme heistä nimitystä Ambadassor of Elegance. He edustavat meille urheilijoina täydellisesti niitä arvoja joita korostamme kaikessa alppihiihtoon liittyvässä yhteistyössä”, von Känel kertoo.
Longines keskittyy perinteisiin ja arvostettuihin urheilulajeihin
Longines toimii alppihiihdon ohella esteratsastuksen, tenniksen, kilpavoimistelun ja jousiammunnan parissa. “Nämä lajit ilmentävät Longinesin brändiä parhaiten niin esteettisessä kuin urheilullisessa mielessä”, von Känel kertoo.
“Emme puhu varsinaisesti sponsoroinnista minkään lajin kohdalla, vaan puhumme kumppanuudesta. Brändimme arvot kohtaavat tietyt lajit, joiden avulla kommunikoimme. Kaikki toimintamme perustuu pitkäjänteiseen tekemiseen yhteisen päämäärän saavuttamiseksi”, von Känel päättää.
Lisätietoa Longinesista ja alppihiihdosta: www.longines.com
EDGE ON PAIKALLA LONGINES FUTURE SKI CHAMPIONS -TAPAHTUMASSA MAALISKUUSSA ST.MORITZISSA.
