Home » Helly Hansen – Ammattilaisten vaatettaja jo yli 140 vuotta

Helly Hansen – Ammattilaisten vaatettaja jo yli 140 vuotta

Ski Sport Finlandin alppimaajoukkueen pääyhteistyökumppani, norjalainen Helly Hansen, on vaatettanut ammattilaisia jo vuodesta 1877. Yhtiön lukuisat innovaatiot ovat olleet ja ovat edelleen merkittävässä roolissa teknisten vaatteiden kehityksessä.

Norjalainen merikapteeni Helly Juell Hansen oli työssään huomannut, että 1800-luvun varusteilla merellä oleminen oli jatkuvaa kamppailua kylmyyttä ja kosteutta vastaan. Hän kokeili vaimonsa Maren Margarethen kanssa vuonna 1877 kyllästää puuvillaisen kankaan upottamalla pellavasiemenöljyyn.

Ratkaisua kokeiltiin Hansenin oman laivan miehistön keskuudessa ja se osoittautui heti toimivaksi. Näin hän tuli kehittäneeksi vedenpitävän sadeasun, jota merellä liikkuvat ammattilaiset arvostaisivat. 

Helly Hansenin perusti merikapteeni Helly Juell Hansen vuonna 1877. Kuva Helly Hansen

Innovaatio siivitti yrityksen lentoon

Helly Hansenin alkuaikoina maailmannäyttelyt olivat merkittävässä roolissa uusien tuotteiden esittelyssä. Marraskuussa 1878 järjestetyssä Pariisin maailmannäyttelyssä yritys voitti sadeasullaan diplomin erityisen hyvästä tuotteesta. 

Diplomin tuoma uskottavuus vakuutti myös käyttäjät, sillä seuraavan viiden vuoden aikana Helly Hansen myi noin 10 000 sadeasua, joka oli tuolloisten tuotantomenetelmien ja logistiikkajärjestelyjen aikana huomattava määrä.

- Mainos -
Pariisin maailmannäyttelyssä ansaittu diplomi siivitti Helly Hansenin menestykseen.
Kuva Palais du Trocadero.

Kohti nykyaikaa

Helly Hansen vakiinnutti paikkansa ammattilaisten vaatettajana, mutta myös tavalliset kuluttajat ja ulkonaliikkujat kiinnostuivat maineikkaasta tuotemerkistä. Toisen maailmansodan jälkeen yhtiö kehitti mullistavan vedenpitävän Helox-kankaan. Kankaaseen ommeltiin ohut läpinäkyvä PVC:stä valmistettu kalvo, joka teki kankaasta täysin vedenpitävän. Helox-kankaisten takkien suosio suorastaan räjähti noin 30 000 kpl:een kuukausimyynnin ansiosta.

Helox oli tulleessaan uutta ja ihmeellistä. Kuva Helly Hansen.

Ensimmäinen fleece-kangas kehitetään

Helly Hansen tutki jatkuvasti mahdollisuuksia toteuttaa kosteudelta suojaavan ulkokuoren alle lämmin välikerros, joka olisi kevyt ja helppohoitoinen. Vuonna 1961 pitkän työn tulokset saatiin markkinoille nimellä Fiberpile, joka oli käytännössä fleeceä. Helly Hansenin nimi alkoi olemaan tuttu myös merellisten ympyröiden ulkopuolella ja yrityksen tuotteita käyttivät esimerkiksi metsurit, rakennusalan ammattilaiset ja aktiiviset ulkonaliikkujat. Fiberpilen perintö elää vielä tänäkin päivänä Helly Hansenin ProPile-fleecen muodossa.

Fiberpile oli ensimmäisiä fleecejä. Kuva Helly Hansen.

Huomio aluskerrokseen

1960-luvun lopussa Helly Hansenin valikoimista löytyi useita kosteudelta suojaavia päällikerrosvaatteita sekä Fiberpile-välikerroksia. Jotta täydellinen kerrospukeutuminen toteutuisi, Helly Hansenin asiantuntijat paneutuivat aluskerrokseen eli siihen mikä on suoraan ihon kanssa kosketuksissa.

Kehitystyön tuloksena vuonna 1970 syntyi LIFA-konsepti, joka oli samalla maailman ensimmäinen tekninen kosteutta iholta siirtävä alusasu. Merellä ja vuoristoissa työkseen liikkuvat ammattilaiset ottivat uuden innovaation jälleen omakseen. LIFA:sta merkittävän teki se, että se lämmitti kosteanakin ja se kuivui erittäin nopeasti. Helly Hansen oli samalla luonut perustan kerrospukeutumiselle.

Vuonna 2012 arvostettu amerikkalainen Outside-lehti nimesi LIFA:n merkittävimpien outdoor-varusteiden joukkoon. LIFA:n viimeisimmät versiot ovat laajalti käytössä Helly Hansenin mallistossa tänäkin päivänä.

Vuonna 1970 syntynyt LIFA-innovaatio, oli samalla maailman ensimmäinen tekninen kosteutta iholta siirtävä alusasu. Kuva Helly Hansen.

1980-luku & Helly Tech

Vaikka ulkokuori olikin kehitetty vedenpitäväksi, sen hengittävyys ei ollut kaksinen. Helly Hansen alkoi kehittämään 1970-80-lukujen vaihteessa omaa ratkaisuaan, jonka tavoitteena oli luoda vedenpitävä ja samalla hengittävä kangas päällikerroskäyttöön.

Vuonna 1984 ratkaisu oli valmis markkinoille ja se nimettiin Helly Techiksi. Helly Tech perustui siihen, että kehon pienet kosteuspartikkelit pääsisivät ulos ja ulkoa tuleva kosteus ei pääsisi sisään. Helly Tech voitti toimivuutensa ansiosta alan lukuisia palkintoja ja vuonna 1986 yritys paalutti itsensä lopullisesti kerrospukeutumisen edelläkävijäksi kolmikerrospukeutumisen ja siitä valistamisen ansiosta.

1990-luvulta nykypäivään

Helly Hansenin tuotteita käyttävät purjehtijat, kalastajat, vuoristo-oppaat ja naparetkeilijät toimivat mainioina testaajina planeettamme haastavimmissa olosuhteissa. Logosta tutut kirjaimet HH nähtiin yhä useammin avomeripurjehtijoiden ja vuoria valloittavien ammattilaisten päällä.

Djuice Dragons purjevene kilpaili vuonna 2001 Volvo Ocean Racessa kipparinaan Knut Frostad. Loppusijoitus oli 6. Kuva Helly Hansen.

Yrityksen pääperiaatteisiin kuuluu jatkuvasti kehittää tuotteitaan ja viimeisen 20 vuoden aikana Helly Hansen on esitellyt hengästyttävällä tahdilla uusia innovaatioita.

Esimerkiksi LIFA-konseptia vietiin edelleen eteenpäin lisäämällä synteettisten kuitujen joukkoon merinovillaa, jolloin tuloksena oli vielä lämpimämpi ja mukavampi alusasu. Ratkaisu tunnettiin 1990-luvun alussa nimellä Prowool, mutta se on sittemmin uudelleen nimetty HH Warmiksi.

Helly Hansenin vapaalaskuvaatteissa yhdistyvät hienosti merenkulusta tutut huomiovärit vapaalaskussa tarvittavaan toiminnallisuuteen. Kuva Jussi Ovaskainen.

Huimaa kehitystyötä

2000-luvun alussa Helly Hansen kehitti edistyksellisen purjehduskenkämalliston, joka toimi samalla alkusysäyksenä laajemmalle kenkämallistolle, joka käsittää tänä päivänä niin vapaa-ajan kenkiä kuin vaelluskenkiäkin. Vapaalaskijoita hemmoteltiin vuonna 2008 Odin-mallistolla, joka oli paitsi huippuluokan vaatemallisto, mutta samalla se ansaitsi myös tunnustuksen erinomaisesta designistaan voittamalla arvostetun Red Dot Awardin.

Helly Hansenin vaatemalliston eri olosuhteiden kattavuus ja harkittu funktionaalisuus on laajentunut edelleen 2010-luvulle tultaessa. Nerokas ilmankiertoon ja sen lämmittämiseen ruumiinlämmön avulla perustuva H2 Flow –konsepti lanseerattiin vuonna 2012. 

Vuonna 2016 esitelty Elevation-vapaalaskutakki yhdisti Helly Hansenin parasta osaamista niin hyvin, että takki palkittiin yhteensä seitsemällä eri tunnustuksella, joiden joukossa olivat esimerkiksi ISPO Award, Red Dot Award sekä Ski Magazinen Gear of the Year –palkinto.

Helly Hansenin viimeisimpiä innovaatioita on Life Pocket -joka on kehitetty pitämään älypuhelin toimintakuntoisena pidempään. Kuva Helly Hansen.

Yhteistyössä ammattilaisten kanssa

Helly Hansen on paitsi Suomen alppimaajoukkueen, niin myös Ruotsin sekä Kanadan alppimaajoukkueiden vaatettaja. Helly Hansenin vaatteita käyttävät myös lukuisat eri hiihtokeskustyöntekijät sekä vuoristo-oppaat ympäri maailmaa. 

Helly Juell Hansenin ajoista lähtien merkki on ollut tuttu näky myrskyisillä merillä niin Volvo Ocean Race –miehistöjen kuin seikkailijoidenkin asusteena. Helly Hansenilla on myös vaativiin ulkotöihin kehitetty erityinen Workwear-mallisto, joka osaltaan täydentää merkin kaikkien elementtien hallinnan. 

Lisätietoa: www.hellyhansen.com

Suomen alppimaajoukkueen laskijat kilpailevat Helly Hansenin varusteissa.
Kuva Ski Sport Finland.
Kanadan alppimaajoukkue kuuluu Helly Hansenin yhteistyökumppaneihin. Kuva Helly Hansen.

Kommentit

kommenttia