Lasketteluvarusteet Lifestyle

Ski Service – Analogista palvelukulttuuria kellarista vuorille

Harmaa teräksinen ovi jysähtää kiinni takanani, kun astelen kymmenkunta rappusta alas kellarin uumeniin. Tuttu keskustelun porina kantautuu jo käytävään asti. Tuoreen kahvin tuoksu osuu sieraimiini, kun samanaikaisesti käännyn ovesta sisään myymälän tiloihin. Tämä on jo pitkään ollut Helsingin paras ”kahvila” ja hyvä kohtaamispaikka sekä laskettelun harrastajille, että ammattilaisillekin. Nyt ei kuitenkaan olla varsinaisessa kahvilassa, vaan Höyläämötiellä, missä Heikki Kiukkanen ja Pieto Erna pyörittävät Ski Servicen tunnelmallista lasketteluvälineitä myyvää ja huoltavaa liikettä pitäjänmäkeläisen teollisuusrakennuksen kellarissa.

Teksti: Jan-Erik Blomberg Kuvat: Jan-Erik Blomberg ja Ski Servicen arkistot

Nuorten miesten polte tekemiseen

Ski Service syntyi yli kolmekymmentävuotta sitten, kun Juha ”Snyffe” Nykänen ja Heikki Kiukkanen päättivät luoda yrityksen, joka palvelisi heidän rakastamansa lajin harrastajakuntaa parhaalla mahdollisella tavalla. Kun keväällä 1988 Pitäjänmäen tiloissa hiihtobusinesta pyörittänyt Ski Center meni konkurssiin, otti Nykänen yhteyttä Kiukkaseen ja kesän pohdittuaan asiaa päättivät he yhteistuumin laittaa vanhan kaupan vielä kytevien hiillosten päälle uutta puuta ja luontevasti jatkaa toimintaa samoissa tiloissa, jos vain tila olisi saatavilla. Näin toimintaa ei tarvitsisi aloittaa tyhjästä. Liiketila olisi jo entuudestaan monelle tulevalle asiakkaalle tuttu. Olihan Nykänen ja Kiukkanen itsekin olleet Ski Centerin asiakkaina Pitäjänmäen kellaritilassa. Viimein lokakuussa 1988 saivat kaverukset Nykänen ja Kiukkanen liiketilan avaimen silloiselta kiinteistön omistajalta Eino Kalpalalta. Kalpala auttoi Nykäsen ja Kiukkasen myös alkuun rahoittamalla toimintaa. Välineitä kaupan hyllyillekään ei tarvinnut etsiä kovin pitkältä, sillä Kalpalan yritys toi maahan muun muassa Volklia ja Tyroliaa ja myös muita merkkejä. Samaisena vuotena marraskuussa Ski Service esittäytyi yleisölle ensimmäistä kertaa Ski Expoilla (R.I.P.) ja heti expoja seuraavana maanantaina ovet kellariin aukesivat asiakkaille. Näin oli Ski Servicen maallinen taivallus saatu alkuunsa.

Asiantuntemus on kivijalkaliikkeen elinehto

Palvelu ja tietotaito ovat Kiukkaselle ja Ernalle kaikki kaikessa. Tyytyväinen asiakas on paras mainos ja viidakkorumpu onkin ollut paras markkinointiväline koko Ski Servicen olemassaolon ajan. Ammattilainen osaa yleensä sanoa, mikä on asiakkaalle parhaaksi. Etenkin tilanteissa, missä ostaja ei tarkalleen tiedä, mitä on hankkimassa. Oikeiden välineiden löytyminen on haasteellista ja etenkin hyvin istuvien monojen löytyminen on vaikeaa puuhaa. Ilman asiantuntevan henkilön apua oikeanlaista monoa ei välttämättä koskaan löydy. Vuosikymmenten kokemuksella kellarissa nähdään heti, minkälainen lesti istuu asiakkaan jalkaan ja istuvuutta tarpeen vaatiessa parannetaan muotopohjallisilla tai monoja levittämällä.

Monojen levittäminen ja muokkaaminen on yksi kellarin spesialiteeteista, jota varten moni Ruuhka-Suomen ulkopuolella asuva on tehnyt toiviomatkan Helsinkiin. Huonosti istuvat monot ovat lajin surma. Huoltohuoneen nurkan välinearsenaalista löytyy yhtä sun toista härveliä toimenpidettä varten. Kuka tahansa keksijä olisikin näkemästään innoissaan, sillä sen verran erikoisilta kaikki työvälineet kieltämättä näyttävät. Harva tulee edes miettineeksi, paljonko monoa on mahdollista levittää ja muokata. Lopputuloksen laadusta ei tarvitse olla huolissaan, sillä monoa muokataan juuri niin monta kertaa, että se varmasti lopulta istuu jalkaan kuin hansikas.

Yli 30 vuotta, onko mikään muuttunut?

Ski Service on urheilukauppojen saralla tasainen onnistuja. Kun muita alan liikkeitä on tullut ja mennyt, on Ski Service pitänyt päänsä pinnalla vuodesta toiseen. Laskettelu liiketoimintana on elänyt käsi kädessä noususuhtanteiden ja lamojen kanssa. Lihavat vuodet ovat seuranneet laihoja ja toisinpäin. Muotivirtaukset ovat vieneet harrastajia lajista toiseen ja taas takaisin laskemisen pariin. Voisi kuvitella, että tällä olisi ollut myös vaikutusta Ski Servicen toimintaan. Kiukkanen onkin päässyt aitiopaikalta näkemään laskettelubusineksen nousut ja laskut. Vuonna 1987 elettiin laskettelumarkkinoiden kultakautta. Maailman markkinoille valmistettiin vuosittain noin kuusi miljoonaa suksiparia, kun nykyisellään niitä valmistetaan miljoonan ja kahden välillä. Kotimaassa lasketteluvälineitä myytiin nykyiseen verrattuna lähes kymmenkertainen määrä. Silloin noin 150000 suksiparia löysi uuden omistajan. Alalla alamäkeä on siitä lähtien vietetty vuosi toisensa perään. Silti Servicen tilanne on ollut päinvastainen. Jokainen vuosi on ollut edeltäjänsä kaltainen tai hieman parempi. Tämä onkin mahdollistanut Kiukkasen periaatteen, mistä on pidetty kiinni alusta alkaen. Talvella tehdään töitä ja kesäisin kellarin ovet pysyvät kiinni. Liekö asiantuntemuksella ollut osansa.

Nettikaupan tulo

Kun nettikauppa tuli ryminällä laskubusinekseen, syntyi Suomeenkin useampi laskuvälineitä tarjoava nettikauppa. Ihmisten uteliaisuus internetin mahdollisuuksiin heräsi. Olisivatko hinnat aina vain halvempia ja voisiko netistä löytää kaiken edullisemmin? Myös kellarissa seurattiin silmä kovana, mitä vaikutuksia nettikaupalla olisi kivijalkakauppoihin. Voisiko pilvistä palvelevat myyjät korvata täysin asiakaspalvelun ja osaamisen? Nopeasti kävikin selväksi, että asiat, mitkä alalla todella kiinnostavat kuluttajaa ja etenkin kellarin asiakasta, tarvitsevat asiantuntemusta ja ihmiskontaktia. Netti ei syönytkään leipää ja asiakaskunta ei paennut kellarista pilviin. Palvelu ja hyvät suhteet maahantuojiin ovatkin Kiukkasen mukaan olleet tärkeitä digitalisoituvassa yhteiskunnassa.
Myös Ski Servicen tuotevalikoima on omiaan tukemaan liikkeen pystyssä pysymistä. Hyllyt eivät notku pehmeää tavaraa, vaan käytännössä lähes kaikki tuotteet vaativat teknistä ymmärrystä. Lasketteluvälineet, ratalaskeminen ja vapaalaskeminen etunenässä ja niihin liittyvät välineet ovat todella teknisiä, joita myydäkseen tarvitaan tietotaitoa. Teknisyys sopiikin Kiukkasen luonteelle. Ei ole kerta eikä kaksi, kun artikkelin kirjoittaja on istunut kellarissa kahvittelemassa, samalla kun Kiukkanen on uuden välineen käsiinsä saatuaan ensitöikseen purkanut sen ja pyrkinyt ymmärtämään, mistä esineen toiminnassa on pohjimmiltaan kyse. Tämä Kiukkasen uteliaisuus onkin hyvin silminnähtävää, ja se saakin kellarin henkilöstön usein riemulliseen nauruun.

Heikki Kiukkanen
Pieto Erna

Kohtaamispaikkana verraton

Vuosien saatossa Ski Servicestä on tullut monen ammattilaisen vakiopaikka palvelun osalta ja myös kahvittelupaikkana. Täällä ovat aikaa viettäneet niin olympiavoittajat kuin vähemmän meriittejä keränneet urheilijat. Se kuitenkin on varmaa, että ei mene päivääkään, etteikö ovesta sisään kävelisi joku maajoukkueurheilja tai muuten urheilun saralla hikeä ja verta vuodattanut henkilö. Kahvipöydän ääressä ei prenikoita vertailla vaan tarinoita kuulee laidasta laitaan. Täällä hiihdetään syvintä lunta kelillä kuin kelillä ja muistellaan menneitä voiton hetkiä. Jos haluaa muun muassa haaveilla Hahnenkammin syöksystä, niin myymälän kattoa koristaa useat Andy Romarin kilpailunumerot. Monelle alppihiihdon ystävälle ja juniorille kilpailunumeroiden katseleminen on kuin kävelisi Hollywood Bulevardia pitkin ja ihastelisi filmitähtien laattoja.

SkiService vuonna X

Jos joku tässä muutoksen maailmassa on varmaa, niin se, että Ski Service on ja pysyy. Kiukkanen pohtiikin, että perustukset yrityksen pyörittämiselle on rakennettu niin vankalle pohjalle, ettei kellarista aivan helpolla päästä eroon. Jos vain talvia riittää, niin Ski Service ei tule häviämään kartalta minnekään. Leipä on turvattu tuleville sukupolvenvaihdoksille, oli se sitten Erna tai joku muu joka jää Ski Serviceä pyörittämään. Ei niin, ettäkö Kiukkanen olisi lyömässä omalta osaltaan pillejä pussiin. Talvi on vasta aluillaan ja tuore kahvi tippuu keittimessä.

Ski Service 2021

Heikki Kiukkanen

  • Entinen Euroopanmestaruustason lumilautailija
  • Entinen rullalautailija
  • Autoharrastaja
  • Keksijä
  • Hiilikuituasiantuntija
  • Foilsurffaaja
  • Intohimoinen tekniikan ystävä

Pieto Erna

  • Entinen kumparelaskija
  • Nykyinen ratalaskija
  • Alamäki-/maastopyöräilijä
  • Mikroautoilija

Vieraile nettikaupassa www.skiservice.fi

Edellinen
Seuraava

Kommentit

kommenttia