Välillä tuntuu, että suksivalmistajien markkinointiosastot keksivät kilpaa keskenään toinen toistaan kummallisimpia nimiä erilaisille innovaatioilleen, joilla pyrkivät vauhdittamaan suksikauppaa sekä erottumaan toisistaan. Parhaimman käsityksen suksesta saa, kun sillä laskee itse ja miettii millaiseen olosuhteeseen se mahdollisesti on tarkoitettu ja millaiselle laskijalle.
Koko alkukausi on ollut vähäluminen ja rinteen ulkopuolelle ei ole asiaa, joten päätin valita laskukaverikseni suksen, joka toimii rinteessä ja vaihtelevissa olosuhteissa. Luvassa oli pääasiassa säilö- ja keinolunta sekä jäätä, joten läksin hakemaan suksea, jossa riittää sopivasti kiertojäykkyyttä, kanttipitoa ja ketteryyttä.
Soitto Levin Hill Ski Rentiin ja nöyrä pyyntö pöytään: ”Tarvitsen yllä mainittuihin olosuhteisiin laadukkaan suksen sekä jonkun teiltä töistä laskemaan sitä malliksi, koska aion myös kuvata suksea rinteessä.”
Vuokraamosta löytyi sopiva parivaljakko hommaan, Head Supershape E-Rally ja paikan ylipäätirehtööri Esa Valonen laskukaveriksi.
Ei aiempaa kokemusta
Head Supershape -sarja oli minulle entuudestaan osittain tuttu, mutta E-Rallylla en ollut laskenut koskaan. Suksen speksit kuitenkin osoittautuivat sopivan mielenkiintoisiksi, joten sivakka alle ja mäkeen. Suksi on saanut päivityksen vuoden takaiseen versioon ja siteen plate välittää entistä paremmin laskijan tuottaman voiman sukselle.
Mitassa 170 senttiä kääntösäde on 14 metriä ja keskileveyttä on 78 millin verran. Normaalisti 14 metrin kääntösäteellä oleva suksi on jo melko hätäinen kääntymään ja vaatii sekä laskijalta että myös suksen ominaisuuksilta jonkin verran. Valmistajan mukaan E-Rally on osaavan ja monipuolisen laskijan työkalu vaihteleviin olosuhteisiin, joten päätin selvittää, olenko samaa mieltä.
Luisutellaan
Luisuvana ja pohjallaan ajettaessa tällainen suksi voi olla hyvinkin vikuroivaa sorttia. E-Rallyn lähes kahdeksan sentin keskileveys tuo kuitenkin tuntuvasti vakautta sekä miellyttävän kimmoisat kärki että kanta antavat anteeksi melko roimasta sivuleikkauksesta huolimatta.
Suksea vie luisuvana oikein mielellään, eikä se turhaa laita vastaan, joten voisin kuvitella laskevani E-Rallylla pitkänkin päivän väsymättä. Tässä mielessä Head on siis onnistunut keskileveyden kasvattamisella tekemään melko leikkaavan suksen, joka kuitenkin sopii miellyttävän rauhalliseenkin kurvailuun.
Polvet kulmiin, lantio alas ja käsi maahan
Kun luisuvat käännökset ja muut kikkailut suksella on käyty läpi, on syytä alkaa selvittämään hiihtimen todellisia rajoja. Lisää vauhtia, painopistettä eteen ja polvikulmaa jyrkemmäksi, niin kyllä ne rajat sieltä löytyvät. Eivät muuten löytyneet ihan helpolla.
Suksesta löytyy kiertojäykkyyttä ja sitä saa laskea ihan reilusti sisäkäsi maassa kantillaan. Ei E-Rally sentään mikään kisasuksi ole, siihen löytyy Headilta ihan omatkin välineensä, mutta ominaisuuksia riittää reilusti osaavissakin käsissä. Tällainen liki 80-kiloinen laskija saa kuormitettua suksen oikein mukavalle kaarelle, mutta se ei silti tunnu murtuvan alta, vaikka sitä käskisi enemmänkin.
Keskileveydestään huolimatta suksi ei kuitenkaan tunnu hitaalta kantin vaihdoissa, vaan pysyy koko käännöksen ajan dynaamisena ja sitä vie ilolla eteenpäin. Tähän on vielä ehkä hyvä tarkentaa, että laskin E-Rallya pinnalla, jossa edelliset kaksi kuukautta on harjoiteltu Levin maailmancupin avaukseen, joten mitään kovin pehmeää tampparin ajamaa samettivakoa ei rinteestä löytynyt.
Head Supershape E-Rally arvio ja kokemuksia
Toki tiesin jo ennen testilaskuja suksen ulkomuodosta ja mallisarjasta päätellen, mihin Head on E-Rallyn ajatellut. Mielestäni E-Rally on hyvän harrastajan ja expertin suksi, joka toimii todella mukavasti vaihtelevissa olosuhteissa. Suksella laskee niin luisuvat kuin leikkaavatkin käännökset, vaikka vauhtia olisi enemmänkin. Voisi jopa sanoa, että E-Rallyn kanssa laskija voi myös kehittyä paremmaksi. Suksi on mukavan helppo, mutta siitä löytyy ominaisuuksia sitä mukaa, kun laskijan taidot kehittyvät.
Ostaisinko itse? En, koska lasken mielelläni lyhyet käännökset 165-senttisellä FIS-puikkarilla. Olisiko E-Rally minulle parempi? No totta hitossa olisi, mutta haluan elää harhaluulossa, että kohta 48-vuotiaana olen edelleen yhtä kimmoisa ja kovakuntoinen, kuin 20 vuotta sitten. Suosittelisinko muille kaltaisilleni? Suosittelisin, toisille E-Rallya ja toisille terapiaa.
Head Supershape E-Rally
- Mitat: 156/163/170/177/184
- Kääntösäde: 14 m (170 cm)
- Sivuleikkaus: 128/78/112 (170 cm)
Lisätietoja: head.com / m.pitkaranta@head.com