Kääpiövaltio Andorra sijaitsee Pyreneiden vuoristossa Ranskan ja Espanjan rajalla. Maa on vaurastunut rajakaupalla ja nyt osa kertyneistä varoista on nyt käytetty turismin kasvattamiseen. Näistä miljoonista pääsevät nauttimaan myös alamäki- ja maastopyöräilijät.
Teksti ja kuvat: Jussi Ovaskainen
Andorrassa olin käynyt aiemmin vain talvella, joten kesäviikko Pyreneillä oli uusi kokemus. Kesäkuun lopun vierailun suurimman mielenkiinnon kohteena oli Pal Arinsalin bike park (palarinsal.com). Kun reissu kesti kuusi ajopäivää, ajattelin ripuliranteeni kestävän pidempiä reittejä neljän ajopäivän verran. Toisen päivän pyhitin maastopyöräilylle ja toisen patikoinnille.
Andorraa voi lähestyä joko Ranskan puolelta Toulousen kentältä tai Espanjasta Barcelonasta käsin. Kummastakin matka-aikaa kertyy noin kolme tuntia. Omaan reissuuni lähdin YouTravelin pakettimatkalaisena, joskin ryhmän ainoana ketjun pyörittäjänä. Muut matkalaiset olivat vaellukselle suunnanneita asiakkaita.
Kaikki paitsi pyöräily on turhaa
Andorran hiihtokeskukset ovat nykyään saman omistajan, Grandvalira Resortsin omistuksessa. Omistajat tekevät keskusten välillä pientä profilointia, jotta niihin saataisiin erilaisia asiakkaita. Grandvaliran vuorille ollaan rakennettu ja rakennettaan lisää sähköpyörille soveltuvaa reitistöä latauspisteineen.
Ennen Val Nordina tunnetun Pal ja Arinsal kylien ympärillä on panostettu enemmän alamäki- ja maastopyöräilyyn sekä gravel- ja maantiepyöräilyyn. Maantiepyöräilijöitä hemmotellaan esimerkiksi sulkemalla tiettyjä tieosuuksia määräajoiksi, jotta spandex-sukkulat saavat treenata turvallisesti.
Taajamat henkivät pyöräilyä kaikin tavoin. Kukkaistutukset on tehty pyörien runkojen ympärille, pyörätelineitä on kaikkialla ja kävelijöiden suojateille on merkitty varoitukset pyörälijävaarasta.
Laadukas bike park
Odotukset Pal Arinsalin bike parkia kohtaan olivat aika mittavat, sillä paikassa järjestetään alamäkiajon ja maastopyöräilyn maailmancupin kisoja. Toki omat ajotaidot ovat kaukana MC-tasosta. Majoitustaajamana toimi La Massana (1230m) , josta nousee gondoli ylös Mountain Park (1900 m) alueelle, jossa sijaitsee varsinainen bike parkin keskus. Siellä on myös paljon perheille suunnattuja aktiviteetteja, kuten pomppulinnoja ja hyppypatja.
La Massana -gondolin yläasemalta voi lähteä ajamaan takaisin kylälle tai jatkaa matkaa ylemmäs bike parkiin. Vajaan kilometrin reittejä La Serra II -tuolihissille on useita, vihreistä punaisiin. Yläasemalla (2052 m) voi lähteä alaspäin Mountain Parkiin tai El Cubil tuolihissille. El Cubilin (2364 m) huipulta avautuvat reitit El Cubilin ala-asemalle tai La Serran yläasemalle. Reittejä ei ole mittaamattomasti, mutta niiden pituuden ansiosta ajettavaa riitti mainiosti neljäksi ajopäiväksi. Musta World Cup -reitti oli suljettu ja sivusta katsottuna reitin hyppyreiden koko oli sitä luokkaa, että ajamatta olisi jäänyt muutoinkin.
Reitit olivat hyvässä kunnossa, joskin osa pinnoista oli aika karua liuskekiveä. Andorran kallio ja kiviaines on hyvin teräväreunaista, joten oli suoranainen ihme, että selvisin reissusta ilman rengasrikkoa.
Rakennetut reitit ovat hyvin suunniteltuja ja opastettuja. Chicken linet oli selkeästi merkitty ja reittien väriluokitteluihin pystyi hyvin luottamaan. Pal Arinsalissa sai keskittyä tärkeimpään eli ajamiseen. Muutaman reitin loppu oli tylsää suoraa ajoa huoltotietä pitkin.
Suurimman haasteen härmäläiselle toivat kanssa-ajajat. He ajoivat usein suurissa ryhmissä joiden ajotapaa voi luonnehtia arvaamattomaksi. Paras keino vältellä ryhmiä oli ajaa punaisia reittejä. Paikallisilla oli myös kiehtova tapa selostaa itselleen omaa ajamista. Ohiajavien kypärien sisältä kuului useimmin papupatamainen porina.
Luovaa ongelmien ratkaisukykyä
Vaihtelevat kelit toivat lisähaasteita ajopäiviin. Rankkasateiden valumisvedet veivät paikoin pintoja mennessään, mutta niitä paikkailtiin rivakasti. Alueen yli kulkenut ukkosrintama aiheutti jonkinmoisen vaurion La Serra II -tuolihissille, mutta se korvattiin nopeasti pickup- ja pikkubussikyydillä. Seuraavana päivänä hissi toimi normaalisti.
Ajajaystävällinen hintataso
Bike parkissa on hyviä pakettitarjouksia. Esimerkiksi kahden päivän hissiliput ja kaksi arkiyötä hotellissa sai pakettihintaan 106 euroa alkukesällä 2023, kahden päivän hissilippu rinneravintolalounaiden kera oli pakettihintaan 84 euroa.
Jarrupalojeni elinkaari päättyi reissun aikana. Menin lähimpään pyöräiiikkeeseen, molempien päiden jarrupalat vaihtuivat 15 minuutissa 31 euron hintaan. Sisältäen työt ja palat. Huokean hinnan taustalta löytyy 4,5 % arvonlisävero.
Pyöräilijöiden tarpeet hyvin huomioitu
Paikallinen autopesula oli myös huomioinut pyöräilijät. Auton pesupaikan keskellä on kolo renkaalle, johon saa pyörän parkkiin. Kolikko painepesuriin ja pyörää huuhtelemaan. Myös hotellin parkkihallissa oli maksuton painepesuri, sekä huoltopiste yllättävän monipuolisilla työkaluilla.
Majapaikani La Massanassa oli Hotel Mágic (hotelmagicmassana.com). Sijainti oli erittäin keskeinen ja aamupala sekä matkapakettiin kuulunut päivällinen olivat oikein käypäiset. Erittäin kiinnostava majapaikka on myös Font Andorra Hostel (fontandorrahostel.com), joka sijaitsee gondolin ala-aseman kanssa samassa rakennuksessa. Lisäksi talon kyljessä on pyöräbaari, jossa oli mukava ryystää jälkiajosumpit.
Hotellissa oli huolehdittu myös pyörien säilytyksestä. Sänkyjä oli liikutettu siten, että pyörälle jäi tilaa sängyn viereen. Mikäli ei halunnut nukkua pyörän vieressä, autohallissa pesupaikan vieressä oli erillisellä lukolla varustettu häkkivarasto, jossa pyörä vielä laitettiin vaijerilukolla telineeseen kiinni. Kurapyöräilijät luottivat pääsääntöisesti häkkivarastoon ja kiiruspyöräilijät ottivat pyörän huoneeseensa.
Mahtavia reittejä
Parin bike parkissa vietetyn ajopäivän jälkeen lähdin ajamaan vuorille paikallisen oppaan Pascal Ancionin kanssa. Vaikka keli oli aika kuuma, tunnelma lehtikuusimetsässä pysyi siedettävänä.
Opas johdatti puuskuttavan tasamaan kasvatin lähivuoren huipulle, jossa poljimme helpohkoja metsäpolkuja, niittyjä sekä vanhojen kylien läpi. Haastavaksi ajopäivän teki korkea ilmanala sekä pahasti kesken jäänyt huippukunnon rakennus. Ajopäivä päättyi alas kylälle ajoon maisemia äimistelleen. Pascalin mukaan erilaisia reittivaihtoehtoja pelkästään Pal Arinsalin alueella on lukemattomia. Kaikkia ei tosin löydy pyöräreittikartoista.
Rohkeasti reissuun
Mikäli pärjää suomalaisessa bike parkissa sujuvasti, voi lähteä luottavaisena Andorraan ajamaan. Ranteet kyllä muistuttavat, että reittien mitta on moninkertainen suomalaisiin verrattuna. Pal Arinsalissa saa ajettua ylhäältä 2364 metristä suoraan kylälle 1230 metriin, jonka ajoin aina ajopäivän päätteeksi. Muutoin päivän ajot sujuivat ylemmällä sijaitsevia reittejä hyödyntäen.
Andorrassa on leppoisa pyöräilyä henkivä tunnelma, maisemat upeita, hienot reitit, maistuva ruoka sekä kohtuullinen hintataso. Hyviä syitä lähteä ensi kesänä uudestaan!
Lue lisää TÄÄLTÄ