Kuopion kupeessa sijaitsevan Kasurilan hiihtokeskuksen rinteillä on jo vuosia kesäisin ajettu alamäkeä pyörillä. Viime kesänä talkoopohjalta pyörinyt alue sai virallisen bike park -statuksen, kun hiihtokeskus lähti virallisesti mukaan toimintaan ja ryhtyi myös pyörittämään hissejä kuskien iloksi.
Samalla toiminta ammattimaistui, vaikka reittihuollosta edelleen osin vastataan talkoovoimin. Kasurila Bike Parkissa on viisi virallista bike park -reittiä, yksi vihreä, kaksi punaista ja kaksi mustaa. Lisäksi alueella on mattohissin ympärillä oleva harjoittelualue.
Jouhevat reitit
Kasurilan reittejä voisi kuvailla luonnomukaisiksi, joihin on lisätty bermejä, tuplia sekä erilaisia hyppyreitä. Vihreä Werneri-reitti on kokonaan kaivinkoneella tehty, joten sen voi ajaa alas vaikka perinteisellä lastenpyörällä.
Kasurila kuuluu Tahkon ja Vuokatin kanssa samaan SkiOne konserniin. Kasurilan ja Tahkon kohtuullisen lähekkäisten sijaintien johdosta Kasurila oli ainakin kesällä 2024 avoinna alkuviikosta ja Tahko Bike Park loppuviikosta. Myös keskuksia profiloidaan vähän erilaisiksi, Kasurilassa on enemmän metsäisiä reittejä, kun Tahkolta löytyy paljon kookkaita bermejä ja muita rakennettuja bike park -elementtejä.

Alamäkikansa tykkää
Erityisesti paikalliset nuoret ovat löytäneet Kasurila Bike Parkin. Suurelta osin joukko on samaa, joka näkyy keskuksen rinteillä myös talvisin. Toinen rinteissä näkyvä ryhmä on paikallisten aikuisten porukka, joista monella on maastopyöräilytausta.
Tieto Kasurilan tarjonnasta on levinnyt myös alueen ulkopuolelle, sillä keskuksessa näkyy yhä enemmän kantaporukalle tuntemattomia kuskeja – kaikki mahtuvat ja ovat erittäin tervetulleita Kasurilaan ajamaan. Pienellä vihjauksella ensikertalaiset saavat ajoseuraa ja vinkkejä reittien haltuunottoon.
Keskuksen väki on saanut reiteistä hyvää palautetta. Kuskit ovat innoissaan reiteistä ja ymmärtävät sen, että toiminta on osin talkoohenkistä. Talkoohenkinen on myös päivälipun hinta, joka oli kesällä 2024 20 euroa. Tahkon kausikortilla lipun saa puoleen hintaan.
Kasurilassa on ystävällinen, ymmärtäväinen ja leppoisa meininki. Kun suurin osa asiakkaista ymmärtää keskuksen toimintamallin ja nuoren iän, siellä ei nipoteta asioista, joista kenties muissa keskuksessa huomauteltaisiin. Aktiivinen asiakaskunta on jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskuksen väen kanssa.
Mahdollisuus ajaa myös aukioloaikojen ulkopuolella
Kasurilassa on mahdollista ajaa myös virallisten aukioloaikojen ulkopuolella. Mahdollisuus on luotu erityisesti sähköpyöräilijöitä ajatellen. Aluemaksu on otettu hyvin vastaan, nyt on selkeät säännöt miten alueella saa ajaa.
Tulevaisuudessa Kasurila kasvaa maltilla
Kasurila on kasvanut nykyiseen muotoonsa orgaanisesti. Keskuksessa katsellaan nyt mihin suuntaan mennään, mitään suurempaa tulevaisuusstrategiaa ei ole vielä tehty. Suunnitelmia on kuulemma huomattava nippu ja talkoolaisten intoa on jäljellä. Kasurilasta kerrotaan, että tavoitteena on ainakin tarjota joka kesä uutta ajettavaa.
Lisätietoja: https://www.kasurila.com/kasurila-bike-park/
Teksti: Jussi Ovaskainen Kuvat: Jukka Pelkonen
