Home » Samuli Leisti – Mukana kaikessa

Samuli Leisti – Mukana kaikessa

Asenne – voitonnälkä, luova uteliaisuus, tinkimättömyys ja uskottavuus yhdistettynä luotettavuuteen.

Näin kuuluvat keväällä 2015 julkaistun Ski Sport Finlandin strategian arvot. Ski Sport Finlandin markkinointipäällikkö Samuli Leisti on ollut mukana osallistumassa strategian tekemiseen, mutta käytännössä missä kaikessa Ski Sport Finlandin toiminnassa markkinointipäällikkö on mukana?

”Kaikessa”, naurahtaa Leisti ensimmäisenä.

Luonnollisesti markkinointipäällikön työnkuva ei rajoitu vain yhteen tiettyyn asiaan vaan työpäivät ovat hyvinkin monimuotoisia.

”Työni päärooli ovat Ski Sportin kaupalliset kokonaisuudet. Yhteistyökumppanineuvottelut niin nykyiset kuin potentiaalisten uudetkin. Erilaiset toiminnat ja konseptit; asiat millä saadaan varoja Ski Sportin toiminnoille ja huippu-urheiluun”, kiteyttää Leisti.

Karkeasti ajateltuna Leistin työnkuva ja tekeminen on enemmän ulospäin suuntautunutta

”Tärkeitä asioita tekemisessä ovat maajoukkueurheilijat ja eri tapahtumat sekä niiden tuotteistaminen sekä kaupallistaminen. Ski Sport Finland on pk-sektorin yritys. Meillä on olemassa tietyt tuotteet mitkä pitää myydä. Toimintojemme kautta tavoitetaan niin iso yleisö kuin laskettelun harrastajat.”

”Meillä on vauhdikas ja näyttävä laji sekä aktiiviset harrastajat, jotka sopivat yhteen meidän kumppaniyrityksien kanssa ja sitä kautta myös yritykset ja yleisöt kohtaavat”, kertoo Leisti yhteistyöstä kumppaneiden kanssa.

Leistin omat juuret alppiurheiluun löytyvät jo lapsuudesta. Pienestä pitäen urheilua harrastanut nuori mies oli alppipuolella mukana myös kilpaurheilijana.

”6-vuotiaasta asti olen ollut kilpaurheilija. Päälajina purjehdus, mutta toisena lajina oli alppi, jonka aloitin Ruotsinpyhtäällä. Kilpaa laskin 20-vuotiaaksi”, avaa Leisti historiaansa.

Urheilemisen lisäksi Leisti oli vahvasti mukana myös seuratoiminnassa

”18-vuotiaana perustin Uuperin Ski Teamin Kotkan seudulle, joka edelleen on pystyssä ja voimissaan.”

Urheilu-uran päätyttyä talviurheilu ja alppilajit pysyivät miehen menossa mukana harrastuksena ja myöhemmin myös työn kautta. 1990-luuvun puolivälistä alkaen Leisti toimi reilun kymmenen vuotta talviurheiluvälineiden maahantuontialalla ja oli myös osakkaana Delta Sportilla.

”Tiedän siis mitä alppiurheilu ja pujottelu on ja pitää sisällään. Ja kyllä suksien kanssa rinteet tullaan edelleen hyvin alas”, lisää Leisti pilke silmäkulmassa.

Vuonna 2007 maahantuontihommat saivat jäädä ja Leisti hyppäsi Duudsonien matkaan neljäksi vuodeksi. Rabbit Filmsin toimitusjohtajana Leisti oli mukana tuotteistamassa Duudson-ilmiötä ja kasvattamassa liikevaihtoa.

”Duudsonien mukana olin tuotteistamassa ja kaupallistamassa heidän oikeuksiaan. Näin jälkeenpäin ajateltuna se oli hyvä koulu, jossa käytiin läpi brändin vieminen tuotteeksi.”

Tämän jälkeen oli vuorossa lapsuudessakin päälajina ollut purjehdus

Kolmen vuoden ajan mies toimi ammattipurjehtijana. Leisti lähti vetämään X Sail Racing Teamia. Tälle matkalle meriiteiksi mahtuu mukaan myös Atlantin ylityksen reittiennätys.

Keväällä 2014 oli Ski Sport Finlandin vuoro ja saman vuoden elokuussa alkoivat työt rullata täyspäiväisesti.

Toimiminen Ski Sport Finlandissa on Leistin mukaan ollut palkitsevaa. Onnistumisen hetkiä koetaan monen näkökulman kautta.

”On palkitsevaa, kun yritysten, asioiden ja ihmisten kanssa asiat onnistuvat ja menevät maaliin. Töitä tehdään erilaisten ja mielenkiintoisten tahojen kanssa. DNA on hyvä esimerkki urheilumarkkinoinnin tekemisestä yhteistyössä meidän kanssamme”, kertoo Leisti.

Tulevaisuudessa Ski Sport Finlandin toimintaa halutaan kehittää ja viedä eteenpäin

Tarkoituksena ei ole jäädä menneisyyden vangiksi, vaan katsoa eteenpäin ja Leisti haluaakin olla mukana antamassa oman panoksena.

”Ski Sportin onnistuminen omassa tekemisessään ja asioiden maaliin vieminen on olennaista. Niihin avaimena ovat selkeät teot ja tapahtumat niin urheilijoiden kuin kumppanien kanssa.”

”Meidän omien maailmancuptapahtumien kehittäminen on tärkeää. Levi ja Ruka ovat luonnollisesti meidän päätapahtumia, mutta lisäksi meillä on tapahtumia ympäri vuoden. Tavoitteena on saada nämä tapahtumat esille. Viedä ja tuoda lajia näkyville lähes päivittäin suomalaisten keskuudessa”, avaa Leisti.

Leisti painottaa, että on tärkeää tuoda esille, että laji on elinvoimainen nyt sekä jatkossa. Ski Sport Finland haluaakin olla läsnä siellä, missä harrastajat ovat.

”Laji on voimissaan nuorten keskuudessa. Jotta tulevaisuudessa on harrastajia ja lajilla vankka asema, on tärkeää, että nuorten tekemiseen lajin parissa panostetaan. Haluan, että laji kasvaisi tasaisesti. Sen tila olisi vakaa ja plusmerkkinen. ”

”Menestyvien ja uusien tähtien kautta saadaan lajia esille. Tarvitaan tähtiä, jotta laji on esillä mediassa, mutta tarvitaan myös paljon muuta”, muistuttaa Leisti.

Ski Sport Finlandin toimintaa ajatellen on Leistin mukaan otettava huomioon, että lajin ja urheilijoiden lisäksi se koskee myös koko toimialaa.

”Harva ymmärtää, että tähän kokonaisuuteen kuuluu kaikki hiihtokeskuksista seuratoimintaan sekä hissiyhtiöistä rinneravintoloihin. Hiihtokeskuksiin saapuu tapahtumien kautta viikonlopun aikana satoja henkilöitä lisää. Samalla nämä ihmiset toimivat hyvänä esimerkkinä sille mitä he tapahtumaan osallistumisen lisäksi tuovat meidän toimialalle.”


Vinkit Ski Sport Finlandin kevään tapahtumiin

AUDI Ski Tourin tapahtumatorit tarjoavat monipuolista toimintaa ja elävöittävät hiihtokeskusten viikonloppuja

SM-kisat keväthangilla tulevat olemaan hienoja tapahtumia kauden päättyessä

Teksti SANNI KIVIPELTO   Kuva TEEMU MOISIO

Kommentit

kommenttia